Hvad gør man, når en af hovednavnene de russiske strubesangere Huun-Huur-Tu ikke kunne få visa? The Swingles og Ikon Arts Management kom på overarbejde og måtte improvisere hårdt fra de fik nyheden torsdag og indtil publikum satte sig til rette i LSO St. Luke’s til fredag aftens første koncert.

Det endte med en pakkeløsning, hvor den tyske overtonesangerinde Anna-Maria Hefele, The Swingles og The Beatbox Collective delte scenen. Med min manglende viden om både overtonesang og strubesang betragter jeg dem som samme kategori – kategorien som jeg tager som en oplevelse, når jeg nu alligevel er her. Og en oplevelse blev det.

Anna-Maria Hefele, The Beatbox Collective og The Swingles improvisere sammen i den imponerende smukke LSO St Luke’s

Jeg hørte første gang Anna-Maria Hefele ved AAVF 2017, så jeg havde en referenceramme til hendes optræden. Hun sang både a cappella og akkompagnerede sig selv på harpe. Det er en imponerende evne, men det bliver også hurtigt ensformigt. Men så kom The Swingles heldigvis på scenen, hvor de først sang sammen med hende og derefter alene. Overtonerne var en spændende tilføjelse til The Swingles’ lyd.

Efter pausen kom The Beatbox Collective på scenen i opstillingen: Bass6, MC Zani, Experimental og Bellatrix. Først gav de to af deres egne sange, og så kom Anna-Maria på scenen igen og improviserede med dem. Igen var overtonerne et godt supplement. Og som om at det ikke var nok, så kom The Swingles også på scenen, og så var hele castet samlet til en imponerende gang vokalimpro. Det var en fantastisk kulmination på en vellykket feberredning af en koncert.

Og så var aftenen ikke engang slut endnu, for vi ilede tilbage til Kings Place, hvor The Beatbox Collective havde scenen alene. I forhold til tidligere på aftenen var Grace Savage stødt til, så de nu var fem på scenen. De skiftede mellem at synge sammen og give prøver på deres individuelle færdigheder. Også The Beatbox Collective havde jeg set ved sidste års AAVF, men denne gang synes jeg faktisk, at deres show mindede mere om en koncert. I Århus havde jeg en oplevelse af at have overværet en parade af partytricks og skills. Måske var forskellen, at i Kings Hall forlod de andre scenen, når fx Bellatrix fremførte sin soloting. Det virkede i hvert fald bedre.

Nu er jeg klar til den lange finalelørdag, hvor det hele topper.